“Boltba jártam, nem elitiskolába”

guantanamofeat

Kortárs képzőművészetet bemutató sorozatunkban ma Burt Richardson popjelenséget ismerhetik meg. Kérem, legyenek megértőek, a művésznek se könnyű, önöknek meg úgyis mindegy!

 

‘Boltba jártam, nem elitiskolába’ a jelmondata Burt Richardsonnak, napjaink egyik legmeghatározóbb popjelenségének. A konzumizmus látens princípiumainak mélyelemzése során átélt öntranszformációi ihlette munkák a művészet és a társadalom kritikaorientált analízisén alapulnak. Mindez olyan képi világot eredményez, amely a megkérdőjelezhetetlen örök értékek kompozíciós lehetőségeinek gliccsesztétikai determinációját előlegezi meg. Több bírálója szerint ez lehetne egyszerűen csak camp is, de Richardson nem tartja e fogalmat relevánsnak. A fogyasztási cikkek kisrealista megjelenítését koncepciózusan kerülő művész így fejezi ki csatlakozását ahhoz az ideológiai kongolmerátumhoz, amely célul tűzte a minél kevesebb popikon képeken történő ikonizációját. A textuális képi behelyettesítés posztmagrittei hagyományokból táplálkozva jut el a kép végső fogyasztójához: a múzeumi teremőrhöz, adott esetben a kamerákon a helyiséget monitorozó biztonsági őrhöz. Richardson a le nem festett, hanem leírt tárgyak megjelenítésének kötöttségeit nem kívánja az analfabéta látogatók előtt áthághatatlanná tenni, ezért nagyobb költségvetésű tárlatain audio environmentként különféle nyelveken ismétlik a le-nem-festett tárgyak neveit.

Fontosabb művei:

 

Endless love


akril, műanyagfólia
120×80 cm
2009

Mona


digitális nyomat
90x40cm
2009

Guantanamo


vegyes technika
45×60 cm
2005

Szeptember 11.


installáció
30x70x60 cm
2004

Fekete sirály


digitális nyomat
29×40 cm
2008

Három és fél Vietnám


digitális nyomat
8×15 cm
2009

A szög


szög
10x1cm
2009

Egy félcentis szög művészien felnagyított változata.