Bjorn Molnar művészete

bjornmolnar_750 copy
Bjorn Molnár magyar szülők gyermeke, svéd gyermekek apja, 1991-ban emigrált Svédországba, a szólásszabadság elől. Munkáiban előszeretettel használ betont, vasat, különféle ipari anyagokat. 2001-ben csatlakozott a svéd “új állagmegőrzők” csoporthoz, akik ipari romokat konzerválnak az utókor számára. Az eredeti állapotukban megtartott rozsdás vascsövek, betonvasak kiszakítva eredeti kontextusukból elvesztik autentikus, indusztriális konnotációikat és néhány év elteltével művészeti alkotásokká válnak. A szerzőileg jogvédett folyamatot 2006-tól már csak a Molnár-műterem tagjai alkalmazhatják, amennyiben az alkotó részt vett vonatkozó tartalmú worshopokon, majd site-specific residency programokon. Természetesen az állagmegőrzés elterjedt módja a hétköznapi tárgyak művészeti kontextusba helyezésének, ugyanakkor az “új állagmegőrzők” (Studio Molnar) több évnyi, államilag finanszírozott multidiszciplináris kutatómunkát követően kidolgoztak olyan kortárs művészet-restaurációs eljárásokat, amelyeket sikeresen alkalmaznak annak érdekében, hogy a tagoknak ne kelljen hosszú évekig várniuk, míg az ipari romok műalkotásokká konvertálódnak. A pár hónaposra zsugorított beavatkozásművészeti gesztusoknak köszönhetően a művészeti produkciós folyamat jelentősen felgyorsulhatott. A poszt-gazdasági korunk romantikájaként is értelmezhető vasbeton romkultusz élvezhetőségét hamarabb elérhetővé tevő mesterséges folyamat beemelése a természeti pusztulás ellenében korunk mindhamarabb kielégülni vágyó, gyerekes felnőtteinek fogyasztási szokásaira reflektál. A Bjorn Molnár Industries Inc. állagmegőrzési projektje Európa több pontján egyidejűleg zajlik – nem kétséges, Európa művészi egyesítéséről van itt szó! A hálózati összeköttetés nélküli projekt az utókor számára nélkülözhetetlen tereptárgyak változatlanságának fenntartását tűzte ki célul, előtérbe helyezve az ökoszociális és geokoordinációs szempontokat. Az itt bemutatott művei egy pályázati anyag dokumentációs részét alkotják, a 2100-as Pécsi Kulturális Főváros rendezvénysorozatán belül bemutatandó nagyobb projektjéhez, a pécsi vidámpark állagának egy éven keresztüli megőrzéséhez.

Állagmegőrzött vascső


krómozott acélcső, városi kosz, járulékos lepedék
120x80x80 cm
2007-től

Állagmegőrzési projekt a Pécsi Vidámparkban


fotódokumentáció
2010

2100-ban Pécs lesz Európa Kulturális Fővárosa. Ennek a nagyszabású eseménynek talán legérdekesebb projektje Bjorn Molnár állagmegőrzése. A Molnár Studio garantálja, hogy megőrzi egy éven keresztül eredeti állapotában a Pécsi Vidámparkot, rögzítik a január elsejei állapotot, és ezt igyekeznek majd fenntartani egy egész éven keresztül. Ha minden a tervek szerint alakul, akkor az év végére a vidámpark művészeti alkotássá válik.