Kos Tibor, újabsztrakt festő

kosfeat

kostibor_300Kos Tibor egy Munkácsy-díjas, 14 centiméter magasságú zöld háromszög. Ifjúságát a svájci hegyekben töltötte kis piros négyszögek és sárga paralelepipedonok közt. Miután visszatért Magyarországra, és elvégezte a Képzőművészeti Egyetemet, évekig saját művészi kifejezésmódját kereste nyugati szakfolyóiratokban, aukciós katalógusokban. Csak mint zöld kör tudott elhelyezkedni, fizetését alacsonyan tartotta az állami szigor, bár a szuprematista hagyomány megvédte a teljes elhallgattatástól. A nagy áttörést, mellyel a teljes kortárs festészeti diskurzus meghatározó irányát maga köré szervezte, azokkal a vásznaival valósította meg, melyeket úgy készített, hogy egy online virtuális festménybefektetési szoftver segítségével választott ki képeket, és ezekből nagyított fel egy-egy pixelt. Ezzel a gesztussal kívánta fölhívni a figyelmet arra a lukratív mechanizmusra, melynek elembertelenített, végletesen technicizált apektusaiban manifesztálódik az a matematikai paradoxon, melynek egyszerűsített képletét a következőképpen fogalmazta meg a Magazin d’Art 1995-ös interjújában: 0/1+0/1+0/1+0/1+0/1+0/1+0/1=sok, nagyon sok.

 

Kis négyzet

 


zománcfesték, vászon
20×20 cm
2007

 

A képtörténet egyik legnagyobb mérföldkövének számító “Bögyös csajra gondoltam az erre élvezés közben” Jackson Pollock-mű (New York, Guggenheim Museum) webes felbontású reprodukciójának alulról 431. sora balról 14. pixelét emeli ki Kos alkotása. A számok arra utalnak, hogy Pollock a 431. utcában látogatott egy bárt rendszeresen, ahol Kos egykori jó barátjával, Fogal Romm esztétával az akcióművészet előszeleként is értelmezhető tevékenységeket folytattak 1953. április 14.-én. Romm felidézte Kosnak betegsége előrehaladtával Pollock azon elképzelését, mely szerint legszívesebben miszlikbe aprítaná az összes festményét, afölött érzett dühében, a galeristák mekkora árréssel forgatják régebbi alkotásait. Ez a gondolat volt az, amelynek kortárs művészeti interpretációjaképpen Kos még az első, ismertté vált sorozatot megelőző, itt bemutatott művet elkészítette. valamilyen híres festményből felnagyított 1 pixel, egyszínű kép

 

Nagy majdnem négyzet

 


zománcfesték, farostlemez
72×73 cm
2009

 

Bak Imre Sávok című munkájának újraértelmezése egy speciális digitális szoftver segítségével valósult meg. A fotomagnetikus pixelanalízisen alapuló eljárás révén egy kiválasztott pixel került felnagyításra. A kép külön érdekessége, hogy a képpontot azonban nem a megszokott négyzetként ábrázolja a művész, az egyik sarokban nem pontosan merőlegesek a vonalak, ezzel is kifejezvén a humánum erőteljes jelenlétét.

 

Vonulás vagy rét


akril, műanyagfólia
50×600 cm
2009